Markkinoinnissa ja myynnissä helppous on erittäin tärkeä asia. Jos verkkosivusi on vaikeakäyttöinen tai jos myyntipalaverissa asiakas ei oikein käsitä mitä hänen kuuluu tehdä tai miten tuotteesi toimii, kauppoja harvoin syntyy. Chatbotit ovat juuri tästä syystä nousseet huikeaan suosioon viime aikoina. Mutta muitakin syitä löytyy. Listaamme nämä syyt tässä artikkelissa ja mietimme miltä verkkokauppa saattaisi näyttää tulevaisuudessa.
Millä aloilla näitä chatbotteja käytetään?
Moni luulee erheellisesti chatbottien käytettävän ainoastaan niin sanotussa B2C eli kuluttajamyynnissä, esimerkiksi verkkokaupat ja vähittäiskaupat. Mutta itse asiassa chatbotit ovat niin monikäyttöisiä ja monimuotoisia, että niitä löytää ehkä hieman yllättävilta aloilta.
Esimerkiksi kasinoalalla näitä botteja käytetään monella tavalla, useimmiten ne yrittävät saada uuden vierailijan huomion ja viedä hänet niin nopeasti ja helposti hänen haluamaan paikkaan. Joskus tämä on kolikkopelit, joskus pokerihuoneet kiinnostavat enemmän, ja joissakin tapauksissa perinteinen vakioveikkausrivi on kiinnostavin vaihtoehto. Oli miten oli, koko tarkoitus on saada vierailija hänen haluamaansa paikkaan niin vaivattomasti, että hän jopa kiittää sinua chatbotista.
Mitkä ovat chatbotin hyödyt?
Chatbotin selkeimmät hyödyt asiakkaalle on helppokäyttöisyys, asiakaslähtöisyys sekä mukavampi selaillukokemus. Esimerkiksi B2B (engl. Business-to-business eli yritykseltä yritykselle) -puolella nettisivusto saattaa tarjota monta erilaista tuotetta tai palvelua vierailijalle, ja useimmiten hän on vain kiinnostunut yhdestä niistä. Chatbotin avulla hän pääsee muutamalla hiirenklikkauksella valitsemaan tuotteen, josta hän on kiinnostunut, sekä lukemaan lisää asiasta.
Yritys saa chatboteillla enemmän ja parempaa tietoa vierailijoista. Jos esimerkiksi 80 % haluaa kuulla enemmän yrityksen uudesta sovelluksesta ja vain 20 % kiinnostaa kuulla konsultointipalveluista, yritysjohto saattaa saatuihin tietoihin nojaten päättää panostaa enemmän sovellustiimiin kuin konsultointipuoleen.
Myös kuntasektorilla chatbotteja käytetään ahkerasti. Asiakaspalvelijoina ne ovat loistavia ja kustannustehokkaita välineitä ensimmäisiin kysymyksiin, joista 80 % on usein samoja perinteisiä, joita chatbotti hoitaa loistavasti. Näin kunnat vapauttaa varoja, aikaa ja energiaa töissään.
Mitkä ovat chatbotin haittapuolet?
Chatbotit ovat nykyään niin suosittuja, että jotkut ahkerat nettiselailijat ovat tottuneet niihin. Ja koska loppupeleissä et puhu ihmisen kanssa, joka ymmärtää ja auttaa sinua löytämään parhaimman ratkaisun pulmaasi, tämä saattaa ärsyttää joitakin asiakkaita.
Usein chatbottikenttään kirjoitetaan nopeasti kaikenlaista, päästäkseen puhumaan elävän ihmisen kanssa. Jotkut yritykset ovat jopa huomanneet tämän, ja markkinoivat sivuiillaan toimintoa, joka usein kantaa nimeä “puhu elävälle ihmisille”. Vielä viisi tai kymmenen vuotta sitten tällainen lause olisi aivan outo, mutta nykyään kaikki ymmärtävät sen tarkoituksen.
Toinen haittapuoli joidenkin mielestä on kuinka paljon lisää tietoa yritykset ahmivat käyttäjistään. Vaikka markkinoijat tietenkin väittävät näiden asioiden vain parantavan käyttökokemusta, se saattaa kuitenkin olla hieman epämiellyttävää, kun yritykset tietävät enemmän sinusta kuin sinä itse.
Löytyykö suomalaisia chatbotteja?
Yksi suosituimmista chatboteista Suomessa on suomalainen Leadoo -niminen sovellus. Tämän saa helposti upotettua sivulleen, ja yrityksen omasta rajapinnasta pääsee näkemään ja vastaamaan tarvittaessa vierailijoille. Yrityksen CRM-sovellukseen tiedot saa integroitua myös tarpeen mukaan.
Tässä kohtaa on huomioitava, että tämän artikkelin tarkoitus ei ole arvostella Leadoo-sovellusta. On kuitenkin mielenkiintoinen tosiasia, että Suomessa tykätään käyttää suomalaisia välineitä, eikä sillä oikeastaan ole väliä, onko kyseessä perinteinen tai digitaalinen sovellus.
Maailmaalla suosituimpiin chatbot-ohjelmiin lukeutuvat Tawk.to, Intercom, HubSpot sekä Drift. Koska kukaan ei omista patenttia chatbot-teknologiaan, uusia sovelluksia luodaan päivittäin. Tämä on tietenkin hyvä asia meille kuluttajille, ja hieman huonompi asia näitä ohjelmia omistaville yrityksille.
Yhteenveto
Tässä artikkelissa kävimme läpi mikä chatbotti on, miksi se on niin suosittu nykyään, ja miksi shoppailu ja selailukokemus sujuvoituu chatbotin avulla. Näistä ohjelmista voi nostaa esille sekä hyöty- että haittapuolia, mutta loppupeleissä hyötypuolet ovat tainneet voittaa. Tulevaisuudessakin tulet näkemään niitä yhä enemmän, on meidän veikkaus.